DSpace width= university logo mark
Japanese | English 

KURA > C. 医薬保健学域・研究域/医・薬学部/医学系研究科 > c20. 紀要 > 金沢大学つるま保健学会誌 > 34巻2号 >

全文を表示する

ファイル 記述 サイズフォーマット
AA11599711-34-2-115-122.pdf801.07 kBAdobe PDF
見る/開く
タイトル: Relationship between Self-Efficacy of Pregnant Women Before and After Childbirth Class and the Professional Learning Climate of Educators
その他のタイトル: 出産クラス受講前後の妊婦の自己効力感と指導者のProfessional Learning Climate との関連性
著者: Kameda, Yukie link image
Shimada, Keiko link image
Watanabe, Yuka
Hamachika, Mari
Yachi, Miyuki
Murai, Megumi
Akiyama, Noe
亀田, 幸枝
島田, 啓子
渡邊, 由佳
濱近, まり
谷内, 美有紀
秋山, 野恵
発行日: 2011年 1月 4日
出版社(者): 金沢大学つるま保健学会 = the Tsuruma Health Science Society, Kanazawa University
雑誌名: 金沢大学つるま保健学会誌 = Journal of the Tsuruma Health Science Society Kanazawa University and the Professional Learning Climate of Educators
ISSN: 1346-8502
巻: 34
号: 2
開始ページ: 115
終了ページ: 122
キーワード: childbirth education
self-efficacy
Professional Learning Climate
pregnant women
educator
抄録: 【目的】出産クラス受講前後の妊婦の自己効力感と指導者の Professional Learning Climate (以下、PLCとする)との関連性を明らかにする。 【方法】2008年7月~9月に北陸の産科施設で開催された31の出産クラスに参加した妊婦 244名とクラス指導者39名を対象に自記式質問紙調査を行った。妊婦には出産に対する自 己効力感と指導者に対して感じたPLCについて、クラス指導者にはクラスの指導経験年数 など属性項目を調査した。また、クラスの参加観察によりクラス内容や雰囲気、参加者や 指導者の交流タイプなどを調査した。 【結果】対象全体では、自己効力感と PLCに有意な関連は認めなかった。しかし、出産経験 別の検討では、初産婦にのみ自己効力感と PLCに有意な正相関を認めた。 PLCの要素別で は「リラックスできる空間の創造」、「ユーモアとウィット」の2要素と自己効力感との間 に有意な正相関を認めた。一方、経産婦においては自己効力感と PLCに関連性は認めな かった。さらに、クラス後の自己効力感の高さには、 PLCとクラス前の自己効力感が影響 していた。  以上より、 PLCは出産クラスを運営する際に、指導者にとって身につけることが望まし い必要な要素であることが示唆された。 : The purpose of this study was to clarify the relationship between the professional learning climate (PLC) of educators and the self-efficacy of pregnant women before and after they took a childbirth class. : A self-completed questionnaire survey was conducted on 244 pregnant women who had participated in 31 childbirth classes held in a maternity hospital in the Hokuriku district, and 39 class educators. It investigated the pregnant women s feelings of self-efficacy to cope with childbirth and PLC with the educator, and such educator attributes as the number of years of experience in teaching childbirth classes. Class content and atmosphere, and the types of interaction between participants and educators, were investigated through participant observation of the classes. The survey was conducted from July to September 2008. : No significant relationship was observed between self-efficacy and PLC in all subjects. However, among women with parity, a significant positive correlation was observed between self-efficacy and PLC in nullipara. Among individual elements of PLC, significant positive correlations were observed between self-efficacy and “creation of a relaxing space” and “humor and wit.” Among multipara, no relationship was observed between self-efficacy and PLC. In addition, the level of self-efficacy after the class was affected by PLC and self-efficacy before the class.  The present findings suggest that skill in creating PLC is an element which educators should acquire in order to conduct childbirth classes.
内容記述: [原著]
URI: http://hdl.handle.net/2297/26220
資料種別: Departmental Bulletin Paper
版表示: publisher
出現コレクション:34巻2号

このアイテムを引用あるいはリンクする場合は次の識別子を使用してください。 http://hdl.handle.net/2297/26220

本リポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - ご意見をお寄せください