DSpace width= university logo mark
Japanese | English 

KURA > A. 人間社会学域・研究域/文・法・経済・教育学部/教育学・人間社会環境・法務研究科 > a10. 学術雑誌掲載論文 > 1-4.査読済論文(教育) >

全文を表示する

ファイル 記述 サイズフォーマット
ED-PR-ETOH-N-81.pdf4.18 MBAdobe PDF
見る/開く
タイトル: フラ・アンジェリコのフレスコ画における円光の技法II: サン・マルコ修道院の『磔と聖人たち』を中心に
その他のタイトル: The Technique of Making Nimbuses in the Fresco of Fra' Angelico (No.2): A Study Focusing on "The Crucifixion and Sainthood" in the San Marco Museum
著者: 大村, 雅章 link image link image
江藤, 望 link image link image
Omura, Masaaki
Etoh, Nozomu
発行日: 20170331年
出版社(者): 大学美術教育学会 = University Art Education Society of Japan
雑誌名: 美術教育学研究 = Studies in Art Education
ISSN: 2433-2038
号: 49
開始ページ: 81
終了ページ: 88
キーワード: フレスコ画
フラ・アンジェリコ
円光
ジェッソ・ソティーレ
Fresco
Fra’Angelico
Nimbuses
Gesso sottile
抄録: 本研究は,イタリア・ゴシック期のフレスコ画に多用された円光技法について,実証実験を通して明らかにするもの である。これまで,フィレンツェのサンタ・クローチェ教会主礼拝堂壁画『聖十字架物語』の修復に際して得られた研究資料 等に基づき,チェンニーノ・チェンニーニの技法書に則って当時のジョット派の円光技法を解明した。次に,調査をフィレン ツェ派の円光に拡大したところ,ほとんどがジョット派,つまりチェンニーニの技法とほぼ同じであった中,初期ルネサンス の巨匠フラ・アンジェリコの円光は大きく違っていた。当該の円光が採用された作品は,彼の傑作『受胎告知』と『磔と聖人 たち』であり,この二作品に導入された円光にも違いが確認できた。前稿で解明した『受胎告知』の円光技法につづき,本稿 では『磔と聖人たち』の円光技法を明らかにする。In this study, I demonstratively explored the technique of stuccoing nimbuses in gothic period fresco. I identified the technique of the Giotto school based on many precious resources that I was able to collect while restoring the fresco of ‘The Legend of the True Cross’. I identified the technique using ‘Il libero Dell’arte’ (‘The Craftsman’s Handbook’) written by Cennino Cennini. I then expanded my research to include the nimbuses of the Firenze school and proved that even though most of the nimbuses were made with almost the same technique as Cennino Cennini’s definition of the Giotto school technique, nimbuses made by Fra’ Angelico (the great master of early Renaissance fresco) differ greatly from them. I discovered that there was a difference between the nimbuses in two of his masterpieces, ‘The Annunciation’ and ‘The Crucifixion and Saints’. In the last chapter, I investigated the technique used to make the nimbuses in ‘The Annunciation’. In this chapter I will clarify the technique used to make the nimbuses in ‘The Crucifixion and Saints’.
URI: http://hdl.handle.net/2297/48252
関連URI: https://www.jstage.jst.go.jp/browse/uaesj
https://www.uaesj.com/
資料種別: Journal Article
権利関係: Copyright © University Art Education Society of Japan 大学美術教育学会
版表示: publisher
出現コレクション:1-4.査読済論文(教育)

このアイテムを引用あるいはリンクする場合は次の識別子を使用してください。 http://hdl.handle.net/2297/48252

本リポジトリに保管されているアイテムはすべて著作権により保護されています。

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - ご意見をお寄せください